وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
دریاچه ارومیه 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

دریاچه ارومیهمدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی وضعیت دریاچه ارومیه را همچنان بحرانی خواند و گفت: این زیست بوم برای رسیدن به وضعیت تراز نرمال به بیش از 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

نقی کریمی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ماه های اخیر افزایش میزان بارندگی ها موجب افزایش سطح دریاچه ارومیه شده است افزود: متاسفانه عمق فاجعه خشکی دریاچه خیلی بالاست و برای رسیدن به تراز نرمال به بیش از 20 الی 25 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

کریمی در ادامه از وجود بیش از 23 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و عنوان کرد: 95 درصد چاه های غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده که این امر یکی از عوامل بروز بحران دریاچه ارومیه را سبب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در ادامه به ساماندهی چاه های غیرمجاز استان نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات قانونی بحث ساماندهی چاه های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد این امر نیازمند همکاری کشاورزان و اهالی منطقه است.

کریمی یاد آور شد: حفظ آب های زیرزمینی به عنوان گنجینه ای ارزشمند به عنوان یک استراتژی مطرح است ولی در کشور ما از این الگو تبعیت نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان اطلاعات صحیحی از این طرح ندارند و تاکنون فرهنگ سازی مناسبی برای اطلاع رسانی به مردم صورت نگرفته در این راستا رسانه ها به خصوص رسانه های فعال در استان می تواند برای اجرای این طرح به مسئولان کمک کنند.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

متاسفانه دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت حاد و بحرانی به سر می برد و از نظر نمک، میزان متعارف نمک دریاچه ارومیه 180تا 220 گرم در لیتر است که طی سنوات گذشته افزایش نمک در این دریاچه رکوردهایی تا 400 گرم در لیتر را داشته و در سال های اخیر این وضعیت منجر به ایجاد شرایط فوق اشباع و شروع به کریستاله شدن در دریاچه شده است.



ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت0:02---24 ارديبهشت 1392
سلام
دوست عزیز توصیه میکنم سایت حامیان محیط زیست آذربایجان رو لینک کنید.
یک سایت جامع درباره دریاچه اورمیه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: